انديس گليسمي Glycemic Index PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط سیده فایضه واقعه دشتی   
سه شنبه 09 مهر 1392 ساعت 11:55

altاختصاصي سلامت پرس؛ در ميان كساني كه به بيماري ديابت حتي از نوع دو آن مبتلا هستند، محدود كردن مواد غذايي كه قند كمتري دارند و نياز به انسولين را كم مي كنند، اقدامي حياتي تلقي مي شود. نكته اي را كه در اين باره بايد همواره به خاطر داشت ميزان انديس يا شاخص گلايسمي است . يعني معياري براي طبقه بندي مواد غذايي كه داراي كربوهيدرات هستند بر اساس تاثيرشان روي قند خون در فاصله زماني كوتاه درست پس از خوردن. به اين ترتيب كه بعد از مصرف قند خون را به چه اندازه بالا برده و به چه مقدار بدن را به ترشح انسولين ترغيب مي كنند.

 اندیس گلیسمی شاخصی است عددی که کربوهیدرات ها را بر اساس پاسخ گلیسمیک شان رده بندی می کند. منظور از پاسخ گلیسمیک کربوهیدرات، گلیمسی از 0 تا 100 درجه بندی می شود. هرچه اندیس گلیمسی کربوهیدراتی بالاتر باشد، قند خون را سریع تر بالا می برد. گلوکز خالص به گلیسمی آن 100 فرض شده است.


متخصصین تغذیه بر این باورند که همه قندهای ساده به سهولت هضم شده و قند خون را به سرعت بالا می برند. اگرچه در بسیاری از غذاها، مانند برخی مواد غذایی نشاسته ای مثل سیب زمینی و نان های سفید حتی بیشتر از عسل و شکر است.


هنگامی که میزان قند خون نسبتا ثابت باشد بدن انسان عملکرد بهتری خواهد داشت. اگر قند خون خیلی کم شود احساس بی حالی کرده و به پانکراس پیغام فرستاده و دستور تولید انسولین بیشتر می دهد. این انسولین می تواند قند خون را به مقادیر طبیعی اولیه برگرداند که همچنین هرچه افزایش قند خون سریعتر صورت گیرد احتمال رهاسازی مقادیر قابل توجهی انسولین در بدن بیشتر می شود . بنابراین با خوردن غذاهایی که سریعا موجب افزایش قند خون می شوند ممکن است در ابتدا احساس پرانرژی بودن کنید ولی نهایتا بی حالی، عایدتان خواهد شد.


ذخیره بیشتر چربی در بدن بخودی خود بیماری زاست و قضیه زمانی در مورد افراد مبتلا به دیابت باشد بدتر هم می شود. بدن دیابتی ها خون در این افراد به شدت بالا می رود که این خود زمينه ساز بروز بسیاری از بیماری ها و مشکلات دیگر است. البته اندیس گلیسمی بالا تنها عامل افزایش قند خون نیست و میزان مواد غذایی مصرف شده نیز به همان اندازه حائز اهمیت است.


انديس گليسمي صفر

•    گوشت ها
اين گروه پرپروتئين نيز كربوهيدرات ندارد، بنابراين اندازه گيري اين شاخص برايشان بي معناست.
•    روغن ها
اين گروه به دليل نداشتن كربوهيدرات از نظر ميزان انديس گلايسمي در محدوده صفر قرار مي گيرند.


انديس گليسمي كم
مواد غذايي كه بعد از خوردن به آهستگي موجب تغيير قند خون شده و در حقيقت جذب آهسته قندشان موجب نگه داشتن اين فاكتور در محدوده ثابت مي شوند، در اين دسته جا مي گيرند.


فوايد
 يادتان باشد كه مصرف مواد غذايي كه در دسته اول جاي مي گيرند تكرر گرسنگي را كم كرده و حس سيري را در فرد طولاني تر مي كنند. به اين دليل مصرف شان به افرادي كه قصد كاهش وزن دارند و يا به دليل ديابت قندشان را ثابت نگه دارد، توصيه مي شود.


گروه هاي غذايي با انديس گليسمي كم

•    ميوه ها
اين دسته از مواد غذايي انديس گليسمي پاييني دارند، البته برخي از آن ها در گروه با انديس گليسمي بالا جاي گرفته و بايد خوردن شان براي ديابتي ها محدود شود. به طور مثال آلبالو، گريپ فروت، زردآلو و سيب به ترتيب كمترين مقدار انديس گلايسمي را دارا هستند و هندوانه ،‌ طالبي، كشمش و آناناس ميزان انديس شان بالاست.
•    سبزيجات
اين گروه غذايي انديس گلايسمي پايين داشته و برخي از آن ها مانند سبزي هاي برگ سبز براي ديابتي ها و افراد داراي اضافه وزن بسيار مناسب ترند اما سبزيجاتي مانند هويج و نخود سبز در محدوده متوسط قرار مي گيرد و انواعي مانند چغندر، كدو حلوايي و ذرت داراي بيشترين مقدار انديس گلايسمي هستند.

انديس گليسمي متوسط
دسته اي ديگر از مواد غذايي كه در محدوده وسط قرار مي گيرند، يعني نه به سرعت قندشان جذب مي شوند و نه مانند گروه اول به ثابت نگه داشتن اين فاكتور در خون كمك مي كنند.


فوايد
براي كساني كه به سرعت به منابع غذايي قندي نيازمند هستند، توصيه مي شود، به خصوص ورزشكاران ، البته بعد از انجام فعاليت ورزشي تا به اين ترتيب بازيابي ذخاير قندي شان كامل شود.


گروه هاي غذايي با انديس گليسمي متوسط

•    شير و لبنيات
تمامي اعضاي اين گروه در دسته مواد غذايي با انديس گليسمي متوسط جاي مي گيرد. البته در ميان شان، ماست كم چرب كم ترين حد انديس گلايسمي را داراست.


انديس گليسمي زياد
مواد غذايي كه قند خون را به سرعت افزايش مي دهند، يعني هر چه سريع تر جذب مي شوند و ترشح انسولين را به همراه دارند در اين گروه غذايي جاي مي گيرند.


گروه هاي غذايي با انديس گليسمي زياد

•    نان و غلات
اين گروه ، منبع كربوهيدرات ( قند ) هستند، البته روش پخت نيز در افزايش شاخص قند آن ها موثر است. مثلا سيب زميني كه منبع قند است و انديس گلايسمي بالايي دارد، در صورت پوره شدن، انديس گلايسمي اش بيشتر مي شود، البته در مقايسه با نوع سرخ شده اش و يا دم كرده ماكاروني بالا برنده اين شاخص است. اما غلات سبوس دار انديس گلايسمي كمتري پيدا مي كند و هر چه بيشتر تصفيه شود انديس اش بالاتر مي رود.


در ميان اين گروه نان سفيد بيشترين انديس گلايسمي را دارد و هر چه سبوس بيشتري داشته باشد ، از ميزان اين شاخص ، كاسته مي شود.


شواهد و مدارک حاصل از مطالعات نشان می دهند که افرادی که از غذاهای با GI کم (کمتر از 55 ) استفاده می کنند در معرض خطر بسیار سطوح بالای قند خون که بدنبال مصرف غذاهای با اندیس گلیسمی بالا اتفاق می افتد، می تواند آسیب هایی جدی به اندام های حیاتی بدن وارد کند.

آخرین به روز رسانی در سه شنبه 09 مهر 1392 ساعت 12:10
 
 

!عکسهای جالب و دیدنیتان را برایمان ایمیل کنید!
salamat_press@yahoo.com
سامانه پیام کوتاه پایگاه خبری تحلیلی سلامت پرس
69 73 81 63 50 3000